arbejdsglaede

Din virksomheds miljøindsats har også positiv indvirkning på arbejdsmiljøet

Det er ikke kun godt for miljøet og virksomhedens økonomi at iværksætte bæredygtige initiativer. Det er også til gavn for arbejdsmiljøet – både det fysiske og psykiske. Derfor vælger mange Green Key virksomheder også at binde miljøindsatsen sammen med arbejdsmiljøet i fx AMO.

Bedre fysisk arbejdsmiljø

Dem som har været i rengøringsbranchen i mange år kan berette om brug af en masse skrappe rengøringsmidler, som både gav allergi, udslet og påvirkede hjernen – og i værste fald gav kemikalierne arbejdsskader, hvor rengøringspersonalet ikke kunne fortsætte deres job.

Heldigvis er vi blevet meget klogere og en masse miljømærkede rengøringsprodukter og mindre brug af parfume har gjort arbejdsmiljøet bedre. Klor – som både er dårligt for miljø og personalet - findes stadig nogle steder, men er forbudt på fx Green Key virksomheder.

En ordentlig sortering og håndtering af affald kan mindske ulykker – og en masse frustrationer hos dem som indsamler det, hvis personalet ikke får sorteret affaldet ordentligt.  

En bedre og optimeret isolering og ventilation giver et bedre indeklima, som giver mindre sygdom og hovedpine.

Gæsternes genbrug af linned og håndklæder gør at rengøringspersonalet skal bære på mindre vasketøj.

Har et storkøkken installeret en affaldskværn, kan det forhindre en del løft af organisk affald.

Miljøindsats gavner det psykiske arbejdsmiljø

En undersøgelse i hotelbranchen fra Alexandra Instituttet viste, at der hvor medarbejderne selv havde taget de grønne initiativer til sig og havde fået lov at ‘prøve’ egne idéer af, var den grønne omstilling og udvikling som grønt hotel gået hen og blevet en leg.

En meget vigtig konklusion fra studiet var, at medarbejderne gennem den større involvering, deltagelse i løsningsforslag og med egne initiativer bliver beriget i deres arbejde. Disse faktorer gav tydeligt større arbejdsglæde og loyalitet blandt både kokke, tjenere, receptionister og rengøringspersonale.

Medarbejderne bliver en del af et fællesskab, som lærer og udvikler sig sammen for at finde og skabe nye og bedre grønne løsninger til gavn for gæsten.

Større loyalitet og arbejdsglæde er også lig med færre sygedage og færre opsigelser, og det kan måles på bundlinjen.