baeredygtighedsstrategi

HORESTA: Danmark skal være nr. 1 i verden

HORESTA, som bl.a. står bag Green Key, har lanceret en bæredygtighedsstrategi, der skal gøre Danmark til verdens mest bæredygtige turistdestination. Strategien "SusDANEable for the future" bliver på billedet præsenteret for statsminister Mette Frederiksen.

På billedet præsenterede HORESTAs adm. direktør Katia K. Østergaard  organisationens nye bæredygtighedsstrategi for statsminister Mette Frederiksen på et møde på Marienborg.

”Hotel-, restaurant- og turisterhvervet er et af Danmarks største og mest betydningsfulde væksterhverv. Med dette følger et stort ansvar – både for vores gæster, vores medarbejdere og hele vores omverden”, siger Katia K. Østergaard, der er adm. direktør i HORESTA.

Den nye bæredygtighedsstrategi, ”SusDANEable for the Future”, bliver præsenteret på HORESTA årsdag i Tivoli Congress Center og består af seks fokusområder, hvor erhvervet og det offentlige kan forstærke indsatsen. Det gælder for eksempel inden for områder som ”mindre forbrug”, ”mere grøn energi”, ”mindre madspild, affald og plast”, ”mere bæredygtig mad” og ”mere klimavenlig transport”.

HORESTA Årsdag 2019 er dedikeret til bæredygtighed og præsenterer en række danske og internationale talere foran et publikum på over 700 ledere fra erhvervet.


Bæredygtig vækst er i fuld gang

Allerede i dag er hotel-, restaurant- og turisterhvervet meget langt i en bæredygtig omstilling. For eksempel viser en opgørelse, at mens antallet af hotelovernatninger voksede med 9 procent fra 2014 til 2017, faldt CO2-udledningen fra hotellerne med 7 procent. Det er med andre ord lykkedes at skabe en bæredygtig vækst i erhvervet.

”Vi skal som erhverv fortsat tage ansvar for at gøre en positiv forskel. Vi skal finde nye veje til en styrket forretning, hvor bæredygtighedsindsatsen kan forenes med bedre service, innovative gæsteoplevelser og øget bundlinje”, siger Katia K. Østergaard, der onsdag deltog, da regeringen lancerede sine klimapartnerskaber med erhvervslivet på Marienborg.

HORESTA har gennem årene taget en lang række initiativer på bæredygtighedsdagsordenen – blandt andet med miljømærket Green Key, som i dag er verdens største certificering inden for turisterhvervet, og har spredt sig til 58 lande. 

”Vi har et rigtig godt afsæt for de kommende år, hvor der i stigende grad er fokus på, i hvilket omfang turismen slider på sine omgivelser”, siger Katia K. Østergaard.

Læs mere om HORESTAs bæredygtighedsstrategi og download den her