sustainable-audience

Danske Konferencecentres 112 medlemmer vil inkludere FN’s 17 Verdensmål i deres kerneforretning

Der er behov for ny, bæredygtig tænkning, mener Danske Konferencecentre, som nu vil gøre foreningens partnere til eksperter i at levere på FN’s Verdensmål.

’Får vi brugt alle vores grøntsager? Er der plads til udsatte kolleger? Og kan vi mindske vores affald?’ Spørgsmål om bæredygtighed er lette at formulere, men kan være svære at finde svar på, hvis man som konferencecenter samtidig skal varetage den daglige drift af ind- og ud-checkninger og forplejning af gæster.

Derfor har Danske Konferencecentre nu sat sig for at tilbyde deres medlemmer hjælp til, hvordan de kan styrke deres bæredygtige forretning. I løbet af seks måneder skal to af landets førende rådgivere i implementering af verdensmål i forretningen klæde møde- og konferencecentrene på til at arbejde strategisk med verdensmål i deres hverdag.                

En stærkere platform og forbedret gæsteoplevelse  
Direktør i Danske Konferencecentre, Marlene Horsbøl Sylvester-Hvid, oplever at branchen for alvor har fået øjnene op for den værdi, et bæredygtigt fokus kan give forretningen. Hun er glad for, at Danske Konferencecentre som forening kan være med til at give et målbart, strategisk skub til, at partnerne gør verdensmål til hverdagsmål i hele Danmark ved eksempelvis eliminering af engangsservice, madspild, unødvendigt papirmateriale samt øget fokus på økologi og bedre indeklima.

Som forening er det muligt for os at påvirke branchen bredt. Et styrket fokus på bæredygtighed blandt vores medlemmer vil bl.a. betyde forbedret gæsteoplevelse, en stærkere platform blandt lokale partnere, øgede markedsandele og penge at spare på bundlinjen”, fortæller Marlene Horsbøl Sylvester-Hvid.

Bæredygtigt potentiale skal styrkes praktisk og transparent
Hos Hansen & Ersbøll Agenda glæder man sig til at sætte rammerne for, hvordan danske konferencecentre leverer på bæredygtige udfordringer for både mennesker, mad og miljø som en central del af forretningen.

Lotte Hansen, der er direktør i Hansen & Ersbøll Agenda ser frem til at hjælpe partnerne til at systematisere deres i forvejen stærke, bæredygtige potentiale. En af ambitionerne er at koble det bæredygtige tema med de rigtige rammer, da det vil give gæsterne en mere troværdig og helstøbt oplevelse af en konference om bæredygtighed, hvis rammerne også er i orden.

De er allerede i fuld gang med den bæredygtige transformation ude på møde- og konferencecentrene. Nu er det vigtigt, det bliver gjort transparent og systematisk. Vi er begejstrede for at samarbejde med en branche med så stor en brugerflade. Både møde- og konferencecentrene har direkte kontakt med slutbrugerne, så den bæredygtige udvikling i forretningen vil hurtigt være synlig for møde- og konferencegæsterne”, fortæller Lotte Hansen.

Forløbet vil bidrage til Danske Konferencecentres udvikling af et kodeks for bæredygtighed indenfor møde- og konferencemarkedet. Det betyder, at mødebookerne fremover får en guide til at se, hvilke af Danske Konferencecentres partnere, der er bæredygtige.

Charlotte Ersbøll, der er partner i Hansen & Ersbøll Agenda, fortæller:

Vi oplever, at konferencecentrene virkelig er klar til at styrke deres bæredygtige forretning, men at de mangler det nødvendige skub til at komme systematisk i gang. Deltagerne kender allerede til og bruger ordninger som Green Key og Green Star som pejlemærker for ansvarlighed, men den praktiske og helt håndholdte tilgang til bæredygtig forretning får de med masterclassen”, siger hun.